KAMU! -peli

Vasu 2017 vilisee tärkeitä sanoja, jotka siirtyvät hiljalleen osaksi ammatillista kieltämme. Samoilla sanoilla on eri ihmisille erilaisia merkityksiä ja vivahteita. Pelin avulla voidaan avata katsomuskasvatukseen liittyvien sanojen merkityksiä hauskasti ja löytää niiden yhteinen ymmärrys.

Lataa korttipelipohja

Valmistelut

Muodostetaan joukkueita, joissa kussakin on 2-4 pelaajaa. Selitä-kortit ja piirrä- tai näyttele-kortit sekoitetaan omina pinoinaan, jonka jälkeen kullekin joukkueelle jaetaan yhtä monta selitä-korttia ja piirrä- tai näyttele-korttia. Joukkueet sekoittavat saamansa kortit yhdeksi pinoksi ja asettavat pinon eteensä. Pelin aloittaa pari, jolla on yhteensä laskettuna vähiten työvuosia.

Pelin tarvikkeet

  • n. 50 korttia
    • n. 30 selitä-korttia
    • n. 16 piirrä- tai näyttele-korttia
  • Tulosta korttipohja täältä. Liimaa pohja tukevalle paperille, leikkaa kortit ja kirjoita niihin sanat (esim. lilaan kortti-pohjaan selitettävä sana ja vihreään korttipohjaan ”piirrä tai näyttele” -sana)
  • Ajanottoväline

Sanoja kortteihin

Tässä muutamia sanoja malliksi. Etsikää lisää sanoja.

Selitä sana Piirrä tai näyttele
Lapsuus Tasa-arvo
Turvallinen lapsuu Leikki
Katsomus Lukutaito
Kulttuuritausta Erilaiset kielet
Yhdenvertaisuus Perhe
Aktiivinen toimija Uskonto
Osallisuus Ihmettely
Oppimisympäristö Moninaisuus
Juhlaperinne Suojella
Identiteetti Rauha

Pelin kulku

Aloittava joukkue sopii, kuka joukkueen jäsenistä on ensimmäisenä selitysvuorossa. Valittu henkilö nostaa joukkueen omasta pinosta päällimmäisen kortin ja katsoo, onko kyseessä selitä-kortti vai piirrä- tai näyttele-kortti. Aika laitetaan kulumaan ja pelaaja alkaa kortin ohjeen mukaisesti joko selittää, piirtää tai näytellä kortin sanaa. Muun joukkueen tehtävänä on arvata, mistä vasussa esiintyvästä katsomuskasvatukseen liittyvästä sanasta on kyse.

  • Sana pitää arvata siinä muodossa, missä se on korttiin kirjoitettu.
  • Sanaa tai sen johdannaisia ei saa käyttää selitettäessä.
  • Selitä-kortin kohdalla ei saa piirtää tai näytellä.
  • Piirrä- tai näyttele-kortin kohdalla ei saa selittää.
  • Aikaa sanojen ratkaisemiseen on minuutti.
  • Kun kortin sana on arvattu oikein, kortin nostanut ottaa uuden kortin ja toimii kuten edellä.
  • Mikäli jokin sana on liian vaikea ratkaistavaksi, joukkue voi siirtää sen syrjään ja ottaa uuden kortin. Syrjään siirretty kortti tuottaa kuitenkin miinuspisteen.

Korttien sanoja saa ratkaista niin monta kuin minuutissa ehtii. Ajan tultua täyteen myös muiden joukkueiden jäsenet alkavat arvata sitä sanaa, jota joukkue on ratkaisemassa. Se joukkue, jonka jäsen arvaa tämän sanan oikein, saa kortin haltuunsa ja ikään kuin varastaa toiselta joukkueelta pisteen. Tämän jälkeen vuoro  vaihtuu seuraavalle joukkueelle.

Pelin päättyminen

Mikäli kortit loppuvat jollakin kierroksella pinosta ennen kuin minuutti on täynnä, saa kyseinen joukkue yhden bonuspisteen. Kun ensimmäisen joukkueen korttipino on tyhjä, pelataan kierros loppuun niin, että kaikki joukkueet ovat saaneet pelata yhtä monta kierrosta. Voittajajoukkue on lopuksi se, jolla on pelin päätyttyä eniten oikein ratkaistuja sanoja pinossaan. Muistakaa huomioida syrjään siirretyistä korteista syntyneet miinuspisteet.

Pelin suunnittelijat:
Kouluttaja Satu Reinikainen, Seurakuntaopisto
Varhaiskasvatuskouluttaja Tiina Haapsalo, Nuori kirkko ry

Korttipohja:
Marjo Nygård